Prijsvraag inzending voor de nieuwe waterentree voor Kinderdijk.

Prijsvraag inzending voor een nieuwe waterenteee voor Unesco World Heritage Kinderdijk. Onze doordachte eenvoudige en korte route naar de molens vanaf de steiger bij de cruiseschepen schepen is uniek en zorgt tevens voor een veel veiliger en grotere aanlegplaats. Zo hebben wij twee keer meer ruimte voor de cruiseschepen door de kadewand waar de schepen aanmeren iets meer naar de dijk te schuiven. Met onze inzending hebben wij zo veel mogelijk het landschap, de dijk en het zicht op de molens ook vanaf de rivier de Lek in tact gelaten. Toch zijn alle verkeersknooppunten opgelost en comfortabel op de grote toeristenstroom en de toekomst afgestemd. Geen eenvoudige opgave die veel analyse vergde.

Wij hebben dit project gedaan in samenwerking met ABT, Ingenieurs in Bouwtechniek. Met name de expertise over dijktechniek en het keren van water werd door ABT aangeleverd.

Veel inzenders bij deze prijsvraag zien een enorme verbouwing van de dijk voor de molens haast op schiphol-achtig niveau. De toeristen en de afhandeling er van die dan uiteindelijk de atractie wordt in plaats van het landschap. Ons plan gaat uit van qua beeld bescheiden ingrepen die toch veel ruimte bieden voor voldoende ontwikkeling in de toekomst. Maar de rivier, de dijk, de polders en de molens behouden in onze plannen de hoofdrol. Eenmaal met de boot van Rotterdam vertrokken willen wij de bezoekers met het zicht op Kinderdijk terug brengen in de tijd van het oorspronkelijke landschap waarvoor Unesco het behoud heeft gegarandeerd.

Follow
...

This is a unique website which will require a more modern browser to work!

Please upgrade today!